Friday, September 4, 2009

Volume 1 - Zara

"Ibu..rasa la lauk yang orang buat ni..sedap tak?" Dalam keterpaksaan si ibu merasa masakan yang dibuat anaknya untuk kali yang entah ke berapa. Namun dia tetap melayan kerenah anak perempuannya walaupun dalam keadaan yang sangat malas. Disebabkan penyakit barah perut tahap keempat, ibu Zara tidak dapat menjalankan ibadah puasanya pada tahun itu. Bukan sengaja untuk tidak berpuasa, tapi untuk menguruskan dirinya pun dia tidak mampu..

Sebelum bulan Ramadhan, Zara dan ibunya berjumpa doktor pakar melalui temujanji yang dibuat. Zara menemani ibunya memasuki bilik doktor. Setelah meneliti rekod ibu, dengan berat hati doktor itu berkata: "Saya minta maaf..Mak Cik hanya ada masa kurang daripada 6 bulan sahaja". Air mata ibu menitis mendengar kata doktor lelaki itu. Hancur luluh hati Zara mendengarkan kata doktor lelaki itu..dia sangat terkejut dan menangis. Zara yang berada di tahun akhir pengajian diplomanya di KUSZA dalam jurusan Pengurusan Sumber Manusia itu berikrar mahu menjaga ibunya sebaik mungkin..

"Mak..hari ni nak masak apa? Orang tak pandai la.." Tanya Zara kepada ibunya yang berbaring diatas tilam. Sudah beberapa kali Zara bertanya kepada ibunya. Akhirnya ibunya berkata dalam nada yang perlahan: "Masak lah apa-apa pun". Setelah siap memasak dengan bantuan nasihat ibu, Zara berehat seketika.

“Mak nak makan?” Tanya Zara kepada ibunya. Tanpa apa-apa jawapan dari ibunya, Zara memasukkan nasi dan sedikit lauk ke dalam pinggan. “Mari orang suapkan” kata Zara. Setelah di suap beberapa kali..ibunya mengalah. Sejak ahkir-akhir ini ibu Zara sudah tidak lalu makan. Alasannya penat untuk memamah.

Perut ibu Zara sudah makin besar, seperti orang mengandung..Zara bimbang untuk meninggalkannya. Namun, Zara terpaksa meninggalkan ibunya untuk kembali ke tempat pengajian. Zara memeluk ibu, mencium tangan dan pipi ibunya sebelum dia berangkat. Dengan berat hati Zara meninggalkan ibu…”

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...