Wednesday, April 27, 2011

Mengandungkan Adik Umar

Aku mengandung lagi ketika Umar berumur setahun. Alhamdulillah..rezeki dari Tuhan..terima dengan seikhlas-ikhlasnya. Segala perancanganNya ada lah yang terbaik untuk hambaNya yang lemah sepertiku.

Pengalaman mengandung kali ini sangat berbeza jika nak dibandingkan semasa aku mengandungkan Umar dulu. Pada bulan-bulan yang terawal, aku mengalami muntah-muntah, tak lalu makan, dan benci kepada bau-bauan makanan. Contohnya bau KFC, McD, Pizza..semuanya memualkan aku..tapi aku suka bau suamiku..hihihi..Alhamdulillah. Dan kadang-kadang aku mengarut nak makan itu dan ini juga selain nasi.

Perut juga agak besar kali ni. Tidak seperti semasa mengandungkan Umar dulu, perutku hanya kelihatan bila dah memasuki bulan-bulan terakhir. Tapi kali ini, perutku sudah kelihatan besar walaupun baru 4,5 bulan mengandungkan adik Umar. Dan beratku juga sudah 65kg ketika usia kandungan 4 bulan. berbeza dengan kandungan sulungku yang hanya 60kg+ ketika usia kandungan 5 bulan. mungkin juga aku sudah sedikit berisi setelah melahirkan Umar.

Selain itu, tidak ada tanda-tanda hitam muncul di bahagian ketiak, leher dan lain-lain tempat seperti dulu. Masa mengandungkan Umar dulu, kehitaman itu hilang pon beberapa bulan setelah kelahiran Umar. Namun kali ini aku tidak mengalaminya. Alhamdulillah.

Masa aku mengandungkan Umar dulu, aku rasa aktif sikit berbanding sekarang. Maklumlah, aku merupakan pelajar Perdana di UTM ketika itu. Sentiasa berkejar ke kelas, naik tangga turun tangga, siap sertai permainan lagi masa 'family day' unit Nefrologi di Bukit Tinggi walaupun ketika itu usia kandungan sudah mencecah 8 bulan. Kawan-kawan En Abg semua bimbang takut aku terberanak kat situ. Tapi kedegilan aku untuk bermain tak boleh di halang oleh sesiapa (hihihi).

Namun kali ni, ketika usia kandungan baru mencecah 4 bulan, aku menjadi seorang yang cepat penat. tidak tahu kenapa. Baru angkut baju ke bilik membasuh, sudah termengah-mengah. Menyapu sampah, kemas rumah, bermain dengan Umar, semua sangat memenatkan. Memang mencabar sungguh rasanya. Hari ni, nak dukung Umar pon dah rasa tersangatlah penatnya. Kesian pulak pada En Abg kerana terpaksa dukung Umar seorang diri bila kemana-mana. Bila duduk lama sikit pon, mula la sakit belakang. Ermmm..sangat berbeza.

Yang paling teruk, aku menjadi terlalu sensitif. Selalu nak marahkan En Abg dengan hal-hal yang tak munasabah. Cepat merajuk, menangis, mudah terasa hati, dan macam-macam lagi. Selalu berfikiran buruk pada En Abg. Kesian dia. Nasib baiklah En Abg aku itu seorang yang sangat penyabar dan sayangkan aku. Tak pernah marah-marah aku. Aku sangat bersyukur mempunyai suami sepertinya. Alhamdulillah. Dan sekarang, aku rasa sudah agak stabil, sudah tidak ada mabuk-mabuk dan tidak sensitif sangat (tapi masih merajuk kadang-kadang).

Kesimpulannya, pengalaman mengandung ni memang tak sama. Harap-harap kali ini dapat anak perempuan pula. InsyaAllah. Mesti comel..tambah-tambah kalau rupanya itu, macam Ayahnya..cute je..hihihih..

Kepada En Abg, terima kasih kerana banyak bersabar dengan kerenah Tie. Dan Tie Minta maaf banyak-banyak kalau ada perbuatan Tie yang menyakitkan hati dan menyinggung perasaan Abg. Tie saaaaayang sangat pada Abg dan anak-anak kita..keluarga kita. Terima kasih kerana menjaga Tie dan mengurniakan Tie sebuah keluarga yang bahagia. I Love U.

2 comments:

kuyah said...

tempo ok, tp pitching je kdg2 lari....hahahahahahahahah...okey la tu!!,,hehehehe

Anonymous said...

Kuyah>>

Tq kerana sudi beri komen..hhihi..mcm lagu plak ade tempo n pitching..pa pe pon..i like..Tq sekali lagi..

Permatasoffhas

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...