Sunday, July 21, 2013

Sahur Yang Pilu

Allahuakbar!!!

Allah maha besar. Allah yang mengurniakan aku rezeki yang melimpah ruah. Allah yang memberi keizinan untuk aku menyuap makanan ke mulut tanpa sebarang halangan. Tiada sakit..tiada alah. Dapat merasa kesedapan makanan dengan penuh nikmat. Allah..

BETAPA BERTUAHNYA AKU...

Tiba-tiba..bayangan mereka datang menjelma. Terbayang kesengsaraan mereka. Allah..sesungguhnya Engkau Tuhan yang maha besar. Kau lindungilah mereka Ya Allah.

Di sebalik nikmat kita hari ini..masih ramai di luar sana yang tidak cukup makan. Bahkan kita..tanpa rasa bersalah membuang makanan yang tidak habis di makan ke dalam tong sampah.

Mereka??

Ada yang mencari sisa makanan di tong sampah sebagai santapan..
Ada yang meminta dan meraih simpati manusia lain untuk sesuap makanan..
Ada yang mencuri demi kelangsungan hidup..
Ada yang bermacam lagi di negara Malaysia yang aman ini.

Lagi bila di fikirkan manusia di luar negara..

Hanya melihat gambar..aku sudah cukup sedih. Usahkan makanan..air pon susah untuk diperolehi. Sehinggakan kepala menjadi besar kerana kekurangan nutrisi.

Sedih lagi melihat video..kanak2 begelimpangan kelaparan..tidak ada makanan dan minuman. Apatah lagi pakaian dan tempat tinggal.

Sedih bila tiba2 terkenangkan mereka. Sayu..hiba..dan pilu menusuk ruang hati.

Bertuahnya aku..
Bertuahnya kita..

Allahuakbar...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...