Thursday, April 16, 2020

Tautan Hati ( Part 1)


Cuti semester baru bermula. Aku pula pening kepala. Macam mana nak urus semuanya dalam masa seminggu. Semua urusan masih belum selesai. 

"Ya Allah, Kau permudahkanlah urusanku, amin."

Usai menduduki kertas peperiksaan terakhir di tahun 1, aku ke makmal komputer di Kolej 9 UTM untuk membuat kad jemputan kenduri kesyukuran. Aku membuat salinan fotostat sebanyak 50 keping. 

Malam itu aku pulang ke kampung di negeri Cik Siti Wan Kembang. Setibanya di rumah keesokan paginya, aku bergegas ke Hospital Machang untuk ujian HIV. Seterusnya ke pejabat agama dan ke rumah imam. Alhamdulillah. Semuanya selesai walau dalam kepenatan.

Aku kemudiannya menyiapkan sendiri bilik pengantin, pelamin (ringkas) untuk bergambar (tapi tiada jurukamera pun 🤣🤣), 7 dulang hantaran, dan sedikit cenderamata untuk tetamu dengan bantuan adik-adikku. 

Cenderamata daripada sabun wangi yang diukir berbentuk hati berserta tuala kecil yang dilipat berbentuk kipas. Semua sabun itu kuukir sendiri. Ada yang ok, ada juga yang buruk. Tapi, itu saja yang mampu aku bagi. Maafkan aku.

30 November 2007, jam 9.00 malam status bujang bertukar isteri. Majlis perkahwinanku berlangsung seadanya. Kecil-kecilan sahaja. Maklum saja, aku dari keluarga yang miskin. Tambahan pula aku masih belajar ketika itu. Tidak berduit. Hias bilik dan pelamin pun guna langsir rumah makcik sahaja. 

Baju kahwin yang dipakai pula, kakak pinjam kawan dia punya. Pengantin lelaki berbaju putih, pengantin perempuan berbaju hijau. Haha.. tak pernah dibuat orang. Tapi, aku rasa ok saja walaupun tak sama. Yang penting, perkahwinan itu sah. 

Selesai saja majlis, aku menyerahkan duit belanja perkahwinan kepada ayah untuk membayar barang-barang keperluan makanan untuk kenduri. Kebiasaan di negeri kami, pengantin perempuan akan membeli emas dengan duit belanja tersebut. Tapi tidak bagi aku. 

Segala urusan perkahwinan aku bayar sendiri. Semuanya menggunakan duit maskahwinku. Aku tidak mahu membebankan sesiapa. Pengorbanan ayahku sudah terlalu besar untuk aku membebankan dia dengan majlis aku lagi. Tambahan pula ayah dan adik beradikku bukanlah orang kaya. Jadi, semuanya aku tanggung di bahu sendiri.

Alhamdulillah, setelah 6 tahun berkawan, kami menjadi suami isteri yang sah akhirnya. 

Gembira?

Mestilah! Kerana dia satu-satunya cinta hati aku.

***

Kebahagiaan sesebuah perkahwinan bukanlah terletak pada besarnya sebuah majlis perkahwinan, tetapi terletak pada betapa besarnya cinta kau kepada Tuhan.

--------------------------------------------------------------------------

Terima kasih suami kerana sudi menjadikan aku isteri.

Terima kasih yang tidak terhingga juga kepada semua ahli keluarga (Chek, ayah, adik beradik, pakcik makcik dlln) dan kawan-kawan (Alifa, Ain dan lain2) yang membantu menjayakan majlis ini. 

Tidak dapat disebut satu persatu kerana terlalu ramai. Maafkan aku.

#tautanhati
#pjjlife
#husbandwife

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...