Tuesday, July 28, 2009

Pengalaman Mengandung

Masa mengandung ni, orang kata perempuan banyak kerenahnya. Mungkin betul jugak kata orang tua ni..benda yang kita selalu buat..kita jadi tak suka. Tapi aku rasa, selama aku mengandung 4 bulan setengah ni, Alhamdulillah tak der benda pelik2 sangat berlaku..rasa macam ok je. Tak ada mengidam nak makan pelik2..tak der alahan yang keterlaluan (muntah2 sikit tu ada la)..

Cuma ada beberapa perkara yang aku perasan berlaku pada diri aku:

*Mesti la perut semakin besar..

*Tak boleh nak makan banyak macam dulu..

*Cepat lapar..

*Cepat penat..

*Nak tido je..

*Malas..

*Masa 3 bulan pertama, nak makan nasi ngan ikan kering dan ikan goreng..(tak nak ayam, daging,etc)..

*Kalau nak buang air tu tak boleh nak tahan2..sakit(sebab tersepit ngan baby kot)..*Kadang2 jadi sejuk menggigil pada waktu malam..

*Tak boleh nak gosok gigi..(muntah)-Nurse pesan suh makan biskut dulu b4 gosok gigi, aku pon makan la biskut..tapi bila gosok gigi kuar plak muntah biskut.sebelum ni,klu tak makan muntah air je..teori tu tak berapa menjadi pada diri aku..

*Terbaru, best sangat bila baby da gerak2..terutama bila aku mainkan bacaan ayat suci Al-Quran..aktif sangat dia..(kata suamiku dia melompat kegembiraan bila dengar bacaan Quran)..

*Yang paling best, suami makin sayang kat aku..he..he..nampak dia ‘take care’ sangat..

Seingat aku tu je la yang berlaku pada diri aku..yang lain sama je..nampak je macam banyak,tapi tak nampak sangat pon perubahannya..pa pe pon, Alhamdulillah sebab tak banyak kerenah sangat. Terima kasih kat suami, keluarga dan kawan-kawan aku yang banyak membantu..Terima Kasih..

2 comments:

*Mawar Nafastari* said...

gembira utk awak jugak! :)

lots more to explore.. hehe.. still have another 5 month to go! chaiyok!!!
take care k..

~::PermatA::~ said...

tq mawar..bagi semangat kat kite..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...