Sunday, August 23, 2009

Alahan???

Minggu lepas aku balik ke KL kerana pada 14/08(Jumaat) aku ada temujanji kat Poliklinik Seri Kembangan untuk check baby. Sudah menjadi kebiasaan kalau nak balik aku beli tiket 'on the spot' sebab takut terlepas bas. Seperti kebiasaan jugak aku akan beli tiket yang paling cepat. Masa tu pilihan yang ada 10.00pm, 10.30pm dan 10.45pm. Aku pun beli la tiket pukul 10.00pm (bas yang aku tak pernah naik sebelum ni).

Bila duduk kat tempat duduk, aku mula terasa gatal. Namun aku biarkan saja. Lepas tu aku terpandang seekor binatang..puas ku tilik-tilik rupanya seekor pepijat. Aku pun bertukar tempat duduk kerana bimbang akan mengalami kegatalan yang berpanjangan. Tapi aku tetap merasa gatal..dan tak boleh tidur. Aku mula rasa sakit hati kerana bas ni banyak kali berhenti menyebabkan waktu perjalanan mencecah 5 jam lamanya. Kebiasaannya 3 jam setengah je dah boleh sampai. Dah la gatal kerana pepijat yang berkeliaran kat langsir dan tempat duduk... sakit sangat hati aku..

Selepas bangun tidur keesokan harinya aku dapati kulitku terasa sangat gatal dan ditumbuhi bintik-bintik merah seluruh badan. Terasa kegatalan yang teramat sangat. Selepas suamiku pulang dari tempat kerja aku pun bertanya kepadanya: "Abang, semalam abang ada perasan bintik-bintik merah kat badan ayang tak?", kata suamiku "Tak perasan pulak."

Masa gi check baby kat klinik aku pun mintak ubat gatal dengan nurse yang check aku. Tapi nurse tu refer aku kat doktor. Tunggu nak masuk bilik doktor (Perempuan) punya la lama, sampai nak mengamuk laki aku dibuatnya. Alih-alih bila masuk je bilik dia, dia tengok kat buku merah, ada tulis "skin alergic" dia terus tulis ubat dan siap. Aku tunggu punya la lama tak der dia nak tanya aku kenapa, macam mana, teruk ke dan apa-apa lagi la, tengok kulit aku pun tak. Bila balik, aku sapu la losyen dan ubat gatal yang diberi selain makan pil untuk mengelak kegatalan kat kulit aku. Tapi setelah banyak kali aku sapu losyen baru aku perasan bahawa lepas sapu je losyen tu kulit aku bertambah gatal..

Masa aku gi Hospital sebelum balik UTM (hantar makan tengah hari kat suami), suami aku tanya doktor kat situ, dia cakap mungkin alahan. Aku pun cakap la aku kena pepijat kat atas bas. Tapi dia kata pepijat tak ada la sampai teruk macam ni. Suami aku pun sokong dia. Doktor tu sarankan aku jumpa pakar kulit, tak bagi aku pakai losyen yang doktor (perempuan) kat klinik tu bagi sebab nanti kulit aku tambah kering dan gatal. Selain tu dia tak bagi pakai sabun Protex dan Dettol. Elok gunakan Dove kalau kulit bermasalah. Kalau pakai Dove pun tak jalan dia suh beli "soap free" kat farmasi. Sampai hari ni kulit aku masih lagi gatal dan ada bintik-bintik baru yang timbul..aku dah tak sapu losyen yang diberi tu. Rasa kurang la sikit gatalnya..doakanla aku cepat sembuh dan tak gatal-gatal lagi...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...