Friday, October 28, 2011

Aku Nak Jadi Cikgu..

Usaha, doa, tawakkal..

Masa sekolah rendah...
Cikgu : Zaharah, bila besar nanti awak nak jadi ape?
Aku : Saya nak jadi Cikgu..

Masa sekolah menengah...
Ustazah : Zaharah, cita-cita awak nak jadi ape?
Aku : Saya nak jadi Ustazah..
Ustazah : Bagus..kerja sebagai cikgu ni sangat sesuai untuk wanita.

Hihihi..bila teringatkan zaman sekolah..lucu pon ade..tapi memang dari kecik2 lagi aku minat nak jadi cikgu. Sebabnya cikgu ni nampak bijak...semua anak murid tanya dia boleh jawab. Lepas tu, semua orang hormat cikgu2 ni...orang kampung macam aku ni lagi la..ni masa kecik2 pk..

Bila da besar masuk sekolah menengah..minat nak jadi cikgu jugak. Ustazah kata, kerja ni sangat sesuai untuk wanita. Masa tu x faham sangat. Ustazah ade cakap lagi..kalau kita jadi cikgu, ilmu yang murid perolehi tu, selagi mereka guna selagi tu kita dapat pahala..mmm...(dalam hati, macam best je)..

Tapi lepas SPM, dapat sambung diploma, x amik cikgu..masa tu konon2nya nak kja ofis la..lepas tu sambung degree pon x amik cikgu jugak...nak kerja ofis lagi..

Bila da habis belajar dan dapat baby..aku dapat kerja. HR  & Admin Exec kat sebuah kilang..huhu..memang penat..balik lambat, x sempat nak kemas, masak, layan anak..urmm...anak plak selalu demam duk ngan pengasuh..x serasi kot..lepas tu..setelah 4 bulan bekerja..pk..punya pk..berenti..x berbaloi rasanya..balik lambat..anak sakit, rumah, masak..semua macam kelam kabut je..pas tu bila kja perbelanjaan pon bertambah, susu, pempes, upah jaga baby, minyak keta, tol, makan...yang lebihnya 2,3 ratus je..huhu..pk balik..baik duk rumah..

Lepas tu baru terfikir balik..jadi cikgu kan best, balik awal..cuti banyak, masa tuk family..lepas tu yang penting kerja dia dapat pahala yang berterusan...urm...so sekarang..aku pk nak jadi cikgu aje...mintak KPLI, DPLI, GSTT..x dapat2 lagi..sabar je la..

Ya Allah..terlalu ingin aku menjadi seorang guru..pekerjaan yang sangat sesuai bagi seorang ibu sepertiku. Dapat meluangkan lebih banyak masa dengan keluarga berbanding kerja lain. Guru juga satu pekerjaan yang mulia, mengajar mereka...dengan ilmu yang kita ada. Pahalanya sentiasa berterusan dan mengalir selagi mana mereka menggunapakai ilmu yang kita ajar itu. Ya Allah..teringin benar rasanya aku menjadi seorang guru..Kau permudahkanlah jalan bagiku Ya Allah..hanya padamu tempat ku mengadu..Bantu lah hamba-Mu yang lemah  ini Ya Allah...Amin...

Kawan2...tolong doakan aku ye..harap2 dengan doa dari kalian semua, dapat aku menjadi seorang guru bagi mendidik anak bangsaku..

3 comments:

HappyIrfa said...

Ya Allah.kau kabulkan dan permudahkan jalan untuk kawan ku ini untuk menjadi guru.Semoga beliau akan jadi guru yang baik utk anak muridnya.amin

amieroziana said...

macam sama jer laluan cita2 kita tu...tapi sampai skang pun tak lepas2 lagi mintak KPLI...dh rasa mcm nk give up dah....ada lagi ke KPLI?

Nurul Hazrieyn said...

hm KPLI kena rajin minta... ada org sampai 5 6 kali minta baru dpt.. kena sbr.. br2 ni bukak tuk JQAF jer jd mmg xder hrpn la kita... tunggu next year lak...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...