Thursday, December 15, 2011

Temuduga SPA

Bismillahirrahmaanirrahim..

15/12/2011-Bangun awal pagi, siapkan anak2..segalanya berjalan lancar. Turun dari rumah seawal 7am ++ untuk menghadiri temuduga yang dijadualkan bermula pada jam 8 pagi. Walaupun tempat temuduga tu dekat, aku dan suami mengambil keputusan untuk turun awal.

Dalam perjalanan nak ke Putrajaya tu..boleh pulak kami terlepas jalan. Urm..ujian yang pertama. Bila dah terlepas tu, jauh la pulak jadinya. Tepat jam 8am sampai bangunan SPA. perjalanan yang biasanya 10 minit, da bertukar menjadi 1/2 jam++.

Sesampai je kat sana, aku lihat sudah ramai orang menunggu untuk ditemuduga. Urmm...giliran aku no 12. Sampai tengahhari jugak la tunggu. Kesian En Suami terpaksa melayan kerenah anak2 kat tempat letak kereta dari pagi sampai tengah hari.

Lebih kurang jam 12.30 tengah hari, aku dipanggil. Maka bermula la sesi temuduga aku, Antara soalan2 yang di ajukan untuk aku ialah:

  1. Sila bacakan no ic.
  2. Bacakan alamat.
  3. SPM, BM? BI?
  4. Kamu Diploma Pengurusan Sumber Manusia dari KUSZA...CGPA? bla..bla...
  5. Oh..kamu ade degree ye? U mana?
  6. CGPA? (degree)
  7. Sudah mendirikan rumah tangga?
  8. Suami kerja ape? gov ke?
  9. Sudah ada anak?
  10. Aktif dalam sukan tak?bla..bla...
  11. Main bola jaring sampai peringkat mana? (sambil belek2 file,tengok sijil2 sukan)
  12. Banyak pengalaman kerja kamu ye?Mcm2 kerja..bla..bla.. (sambil penemuduga tu tengok2 resume..)
  13. Nyatakan jawatan yang dipohon 
  14. Kenapa kamu mohon jawatan ni? Memang minat ataupon saja2?
  15. Tak menyesal ke mohon jawatan ni sebab kamu ada degree? Orang lain masuk gred 41 kamu baru 27..
  16. Ok..Senaraikan tugas2 jawatan yang di pohon.
  17. Salah satu tugas jawatan ini adalah berkaitan dengan pendaftaran kelahiran..nyatakan prosedur pendaftaran kelahiran dan dokumen yang perlu di bawa.
  18. Kenapa perlu bawa i/c, buku merah, surat kwen ibu bapa semua?
  19. Kat mana boleh daftar?
  20. Kat Balai Polis boleh daftar ke? Kalau Pejabat JPN tu jauuuuuuhhhhh...kat pendalaman..?
  21. Berapa hari tempoh pendaftaran kelahiran?
  22. Kalau lebih tempoh macam mana?
  23. Situasi : Kamu dilahirkan di Kelantan, daftar kelahiran di KL, kod negeri lahir tu ikut negeri mana?
  24. Macam mana kamu tau pasal semua maklumat ni? Tengok kat internet ke?
  25. Apa kelebihan anda?
  26. Apa kekurangan anda?
  27. Pernah tengok logo JPN x?Tengok kat mana?
  28. Ape yang dia tulis kat logo tu?
  29. Betul ke dia tulis macam tu?
  30. Bukan dia tulis (bagi perkataan lain-TEPAT) ke? ( nak konfiuskan kita)hee..
  31. U tau tak, candidate sebelum ni dengan confidentnya kata yang dekat logo tu JPN tu 'TEPAT' bukan 'CEKAP'..yakin dia tuh..hahah (kedua2 penemuduga tu gelak & aku senyum je)....ok..Terima kasih.(Penemuduga tu angguk & senyum)
Soalan kawan2 lain pulak antaranya ialah:
  1. Perkenalkan diri (dalam BI)
  2. Nyatakan minat diwaktu lapang (dalam BI)
  3. Akta pekerjaan awam
  4. 1 malaysia
  5. Nama menteri dan timbalan
  6. Ketua pengarah jabatan
  7. Misi, visi, objektif, moto jabatan
  8. Terangkan fungsi jabatan
  9. Tindakan tatatertib
Itu je la soalan yang aku ingat. Harap2 boleh membantu kawan2 lain yang nak temuduga lepas ni. Lebih kurang setengah jam ++ jugak dalm bilik tu. Alhamdulillah..tak gementar sangat sebab penemuduga tu senyum je. Harap2 aku lulus temuduga ni. Kawan2..tolong doakan aku ye...

Alhamdulillah..semoga ada rezeki untukku dan keluarga di situ.Amiiin..

Aku dah cuba yang terbaik dan jawab semua soalan yang di kemukakan. Kalau dapat..Alhamdulillah. Tapi kalau tak dapat, mungkin Tuhan nak bagi yang lebih baik untuk aku. Hanya Dia yang maha mengetahui segala yang tersirat dan tersurat.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...