Tuesday, September 6, 2011

Hari Raya Dalam Pantang

27 Sept 2011-Balik kampung En Abg dulu-Setiu Terengganu. Sampai je kat rumah En Abg malam tu, makan mee goreng udang+sotong (sebab lapar dan tak ada makanan lain dah..nak masak..penat..so aku makan je lar..). Kakak ipar aku kata dia pon makan mee beberapa hari lepas bersalin. Aku pon makan la..tapi lepas tu dia bagi aku makan ubat (macam majong gitu).

Pagi 29 Sept (Hari ke-18 berpantang), sehari sebelum raya, kami balik kampung aku plak- Machang Kelantan. Sampai je rumah aku, terus aku mkn nasi + daging bakar..sebab lapar..maklum la tak sahur. Tengah hari tu kami pergi 'Pasar Isnin' untuk cari baju raya. Merayau-rayau di pasar sampai jam 3pm (dah lama rasanya tak keluar merayau..). Pastu balik rumah, aku tak masak, tak mengemas dan tak buat ape-ape kerja la..relek je. Maklum la rumah sendiri..hihii..lagi pun, ramai yang balik. So, ramai jugak yang buat kerja. Aku jaga Muaz je. Umar pon adik beradik lain yang jagakan.

 Berempat: Ayah, Ummi, Abg Umar & Adik Muaz

 Alhamdulillah

Hari Raya pertama, lepas sembahyang raya (tapi aku tak sembahyang pon..:-), makan (mee kari), bergambar ngan famili, kami melawat rumah Pak Sepupu (makan biskut raye sikit2). Sebab dia sakit. Lepas tu..tengah hari tu, Balik Kampung En Abg lak..Setiu. Dalam perjalanan tu, kami singgah rumah best prenku di Pasir Puteh (makan roti + kuzi ayam). Sampai rumah En Abg, tak buat kerja sangat. Petang raya tu kami semua (Cik, Ayah, dan keluarga) pergi ke rumah Tokki En Abg. Pergi beraya sambil aku nak mengurut dengan Che De (Mak Saudara En Abg).  Selesai mengurut, makan tapai pulut+ air teh, kami pon balik. Sampai rumah aku dan Kak Aisyah (biras) kupas 2 plastik besar bawang untuk buat kenduri arwah pada Hari Raya ke-2. Pastu tdow...

Kesyukuran

Hari Raya ke-2, ade buat kenduri arwah + majlis kesyukuran Muaz. Aku makan biskut raya sikit2, nasi+ayam gulai. Aku tak buat ape-ape kerja pun. Relek je. Hari Raya ke-3 pon sama..xbuat ape2 kerja jugak. Makan...nasi goreng + tapai pulut 5 biji. Petang tu, kami balik kampung aku lak. Duk rumah je. Malam tu, mak cik aku datang tengok baby Muaz.

Hari Raya ke-4 bersamaan hari ke-22 berpantang. Da 3 minggu umur Muaz. Hari ni da masak. Sebab semua da takde. Kakak, makcik da balik rumah masing-masing. So, aku kena la masak untuk En Abg dan atuk kesayangan aku tu. Petang tu aku pergi ke rumah makcik. Kat kampung tu jugak. Pergi la jumpa dia, sebab malam nanti dah nak balik KL. Balik rumah dia, En Abg bawak round-round satu kampung. Duk atas keta je la..tak turun pon. Sampai rumah, masak nasi, rehat.

Raya ke-5 jam 4am, kami bertolak untuk pulang ke Kuala Lumpur. Jam 7am sampai rumah kakak aku di Kuala Lipis. Rehat-rehat kat situ, makan2..malamnya baru sambung perjalanan balik. Lebih kurang jam 1am kami sampai. Alhamdulillah..

Rasa-rasanya, aku pantang la jugak..xde makan mengarut2 sangat. kan..kan??hihihi..kalau mak aku masih ade rasanya, aku masih kena makan nasi+ikan bakar je.hihihi..Walupon balik kg, aku masih mengurut, bertungku dan makan ubat. Bab makan pon, xde la keterlaluan sangat...xde lah semuanya aku nak makan..Pantang la sikit-sikit..:-)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...