Tuesday, August 16, 2011

Hari ke 5 Kelahiran.

Kali ni nak cerita pasal anakanda aku yang dua orang ni dan kami suami isteri menyambut kelahiran zuriat yang ke 2. Hmmm..cepatnya masa berlalu...dan aku sudah mempunyai 2 orang hero. Alhamdulillah.

Menurut perkiraanku (masa baby belum keluar), Umar ni akan selalu usik adik dia, akan pukul, dan macam-macam lagi tanggapan lain memandangkan dia seorang yang tidak reti nak duk diam. Tapi sangkaan aku meleset sama sekali. Umar tidaklah begitu nakal. Dia baik dengan adik dia. Tapi usik sikit-sikit tu ada la, bukannya tak ada langsung. Namun masih dalam keadaan terkawal.:-)

Umar ni nampak baik dengan adik dia. Nampak dia nak bermain-main, berkawan, dan bercakap-cakap dengan adik dia (walaupun dia cakap entah apa-apa). Tapi Alhamdulillah..dia ok. Masa mula-mula bawak adik dia balik tu, dia macam sedikit terkejut. Hmmm..mungkin dia pelik sebab sebelum ni tak ada orang lain melainkan kami bertiga dalam rumah ni.

Pe'el Umar juga sedikit berubah. Dia jadi seorang yang mengada-ngada, mahukan perhatian, cepat merajuk dan macam-macam lagi. Mungkin dia rasa tergugat sebab Ummi dah tak layan dia sangat. Baby pula..ok..ok saja. Alhamdulillah tak ada kuning dan tak banyak ragam. Dia akan menangis kalau lapar dan tidak selesa (sebab berak etc) sahaja.

En Abg pula..jadi 'Mr Mama'. Kena kemas rumah, masak, basuh baju, uruskan Umar etc. Aku tolong la sikit-sikit yang termampu tu. Alhamdulillah, dia dapat uruskan. Walaupun tiada sesiapa yang menjaga aku, namun aku dan suami ok saja. Banyak benda yang dia tak pernah buat sebelum ni dia buat. Kalau macam ni sampai bila-bila kan best. Harap-harap lepas ni dia takkan berubah dan terus macam ni. Sukaaaa... hati Ummi. Cuti En Abg hanya tinggal dua hari saja lagi. Bila dia kembali bekerja nanti, tak tahu la macam mana pula jadinya.:-)

Ummi hari ni agak sihat. Cuma sakit sikit-sikit tempat jahit tu masih ada. Sakit dalam perut dan sakit-sakit badan. Untuk 5 hari ni masih berpantang dengan jayanya. Bertungku sekurang-kurangnya sekali sehari, mandi serum, pantang makan dan makan sedikit ubat-ubatan. Ermm..ok la. Masih dalam keadaan terkawal. Dan semakin hari semakin ok. Harap-harap lepas ni akan semakin ok walaupun En Abg sudah kembali bekerja.


2 comments:

Mama Qisy said...

time pantang bertungku kena kerap.. bg cepat kecut sistem peranakan n x masuk angin.. petua org tua2 la.. sy dulu 5 kali sehari kena bertungku.. ok la time pantang leh lg naip kat blog.. hehehe saya dulu nk duk lama sikit dh kena tegur.. pantang umah org tua mcm tuh la

Anonymous said...

Berpantang xde org tua mcm ni la..hihih..xde org tegur, kita pon ralit je. Isteri n suami sama2 x tahu. so..suka hati je kita je..kalau ade org tua2, mesti da kne bebel...hihi..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...