Monday, August 1, 2011

Hari Pertama Berpuasa

Alhamdulillah..hari ni aku dapat bangun awal tuk menyediakan juadah sahur untuk kami suami isteri. Semalam bimbang jugak..takot2 tak tersedar pagi ni. Bagun seawal 4.30am bukanlah kebiasaanku, namun..dengan mudah aku tersedar bila kita dah niat dalam hati nak bangun tu..Tuhan permudahkan kita. Alhamdulillah sekali lagi.

Hari ni aku masak simple2 je..nasi bersama ayam goreng kunyit, sayur tumis+bihun, ikan masin, tembikai, teh o' dan kurma. Alhamdulillah kenyang. En Abg pon siap tambah lagi walaupun lauknya biasa2 sahaja. Nasib baik En Abg tu jenis makan ala kadar je. So, tak ada lah susah sangat bagi aku yang agak malas ni.

Tengah-tengah makan tiba2 aku teringatkan adik2, atuk, dan ayah kat kg. Ape lah yang mereka makan tuk santapan sahur ni? Ape la yang adik aku masak ni? Kesian pulak bila terfikirkan adik aku Nurul yang masih bersekolah tu. Terpaksa menguruskan makan minum untuk ayah, abang dan adik lain. Besar sungguh jasanya kepada keluarga. Atuk (Cik) pula bersahur dengan ape la agakanya pagi ni. Sudah 17 tahun hidup tanpa seorang isteri. Menyediakan sendiri keperluan diri. Kesian jugak. Tapi atuk aku ni jenis tak kisah sangat pasal makan. Nasi, budu dan ulam pon da Alhamdulillah bagi dia. Yang pastinya kena ada kopi pekat. Itulah minuman kegemarannya dari dulu sampai sekarang. Tiap2 hari mesti pekena kopi pekat.

Harapan aku pula..semoga aku kuat untuk berpuasa sehinggalah hari aku melahirkan anak ke-2 aku ni. Semoga Allah permudahkan dan beri aku kekuatan. Di kesempatan ini juga, aku ingin mengucapkan selamat menuanaikan ibadah di bulan Ramadhan yang mulia ini. Semoga semangat untuk kita beribadah kekal sehingga ke hari terakhir Ramadhan. Aminnnn...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...